EVIGHETSBEGREPPET GUD
I vår tid
har religionerna fått nytt liv genom den växande missionen i
"den globala södern", dvs. Latinamerika, Afrika och Östasien.
Kristendomen och Islam växer snabbast. I centrum för dessa
religioner står en tolkning av ordet "Gud" och en definition av
människans relation till denna gud. Ett viktigt drag i tolkningen
är att evig natur, eller tidlös natur, ska höra till den
gud man tror på. Beroende på detta evighetsbegrepp kan vi
definiera en relation mellan människa och gud. Spelar
människans öde någon roll för denna Gud som
kristendomen och islam talar om?
Filosofen
Schopenhauer skrev på sin tid: "Förvisso känner vi
inget högre tärningsspel än det om liv och död.
Varje avgörande i det hänseendet motser vi med yttersta
spänning, deltagande och ångest - det gäller i våra
ögon ALLT.
Över
detta tema talar däremot naturen som aldrig ljuger utan är
öppen och uppriktigt, helt annorlunda. Den talar som Krishna i
Bhagavad-Gita och säger att på individens liv eller död
ligger inte den minsta vikt. Gud bryr sig alls inte om individens liv
eller död.
Detta
uttrycker naturen på så sätt att den prisger allt
djurliv och människoliv åt det futtigaste
tillfälligheter och utan att inskrida till dess räddning.
Betrakta insekten på vägen: en ringa omedveten rörelse
av din fot är avgörande för dess liv eller död. Se
på skogssnigeln, som utan alla medel till flykt, försvar,
maskering eller gömsle är ett färdigt byte för vem
som helst.
Se
hur fisken bekymmerslöst simmar i nätet, hur grodan genom sin
tröghet hindras från den flykt som kunde rädda henne,
hur fågeln inte upptäcker falken, som svävar över
hans huvud, ur fåren lugnt betar medan vargen i busksnåret
slukar dem med ögonen. Alla strövar de sorglöst omkring,
mitt bland faror, som varje ögonblick hotar deras tillvaro.
Men
genom att sålunda utan återhåll prisge de så
obeskrivligt komplicerade organismerna inte endast åt den
starkares rovlystnad utan också åt varje narrs infall och
åt varje barns okynne - just därigenom uttalar naturen att
dessa individers förintelse är den likgiltig. Liv och
död skadar den inte alls, förintelsen är helt utan
betydelse och orsaken till den är lika oväsentlig som den
själv.
Sådan
är också en evig Gud. Då denna allfader eller allmoder
utan skydd sänder sina barn ut bland tusentals hotande godtyckliga
faror så kan detta endast ske emedan hon vet att när de
faller så återfaller de i hennes eget sköte där
de är i gott förvar och att deras förintelse
därför bara är ett skämt. Och hon eller han
behandlar inte heller människorna annorlunda än djuren.
Innebörden i henns ord gäller därför också
människosläktet. Gud är likgiltig för individens liv
eller död.
Därför
bör vårt liv eller död vara oss likgiltiga i en viss
mening. För naturen - det är ingenting annat än vi
själva. Kunde vi skåda tillräckligt djupt in i Guds
eviga natur, skulle vi säkerligen ge naturen rätt och med
samma likgiltighet som den betrakta liv och död. Som
förhållandena emellertid är, bör vi på
filosofins och reflektionens väg tolka denna naturens och Guds
sorglösa likgiltighet därhän att ödeläggelsen
av individers eller folks liv inte det ringaste anfäktar deras
verkliga och egentliga väsen.
Om
vi vidare tänker på att liv och död inte endast beror
av de obetydligaste omständigheter, utan att de organiska livens
tillvaro över huvud taget är efemär, att djur och
växter uppstår idag och förgås i morgon och att
födelse och död följer på varandra i snabb
växling, medan den vida lägre stående icke-organiska
naturen är tillförsäkrad en ojämförligt
längre varaktighet ...då måste ju inför de enbart
empiriska men objektiva och opartiska uppfattningen av en sådan
tingens ordning, den tanken redan följa på ett
självklart sätt att denna ordninge inte är
någonting annat än ett ytligt fenomen.
Inför en evig Gud som Krishna (eller den "Fader" som Jesus talar om) är detta
oupphörliga framträdande och försvinnande av
individuella liv inte något som angriper tingens rötter utan
endast någonting relativt och skenbart. Det berör inte
tingens egentliga och ständigt hemlighetsfulla inre väsen.
Alltings mysterium drar sig överallt undan vår blick, men
likväl ostört fortbestår, trots att det mänskliga
intellektet vare sig förmår iakkta eller begripa dess
sätt att gå tillväga och därför endast i
allmänhet kan tänka oss det såsom ett slags gyckelspel.
Att
just medan det ofullkomliga, det lägsta, det icke-organiska
fortlever ostört, de mest fullkomliga livsformerna, de levande med
sina oändligt komplicerade och obeskrivligt konstmässiga
organisationer alltid måste framträda på nytt för
att efter ganska kort tidsförlopp absolut förintas och
lämna plats åt nya varelser av samma art, som återigen
ur ingenting träder in i tillvaron - detta är något
så påfallande absurt och orimligt, att det aldrig kan
innebära tingens sanna ordning. Det är tvärtom en
slöja, under vilken denna ordning döljs eller med ett
riktigare uttryck: det är ett av vår intellektuella
beskaffenhet betingat fenomen.
Ja
till och med den enskilda varelserna, i avseende på vilka liv och
död ter sig som kontraster - hela deras vara eller icke-vara kan
endast innebära något relativt. Naturens talesätt som
för oss framställer liv och död som absolut, kan
alltså inte vara det verkliga och sista uttrycket för
tingens beskaffenhet och världens ordning - det kan inte vara
något annat än ett slags rotvälska. Det är
något som måste tas med en stor nypa salt, eller för
att tala tydligare något som är betingat av vår
intelligens."
Evig Gud och känna igen synden
När aposteln Jakob i sitt brevs femte kapitel säger att vi ska bekänna våra synder för
varandra så talar han inte om en viss akt eller en viss ritual. Han
talar om ett sätt att vara människa på. Franskan har i vissa
översättningar ordet ”reconnaisez”. Vi är medvetna om vår situation i
allt vad vi gör, vi känner igen begränsningen, orenheten och synden i
samtliga handlingar vi som tillfälliga varelser gör. När vi känner igen
detta når vi visdom om det eviga livet. Vi får gemenskap med Gud i
själva akten att igenkänna.
I detta sätt att vara medveten sker det som vi säger i Fader
vår: såsom
vi förlåter de oss skyldiga äro. Vi är ju
ständigt skyldiga, vi gör
ständigt orätt. Det beror på den geniala funktionen i
det mänskliga
livet för frigörelse från en fiktiv separat individ som
aldrig funnits. Genom igenkänning och
förlåtelse av detta misstag vänder vi oss
till det vi inte är, till evig Gud och till evigt liv. Det är
villkoret för att vi ska bli verkliga, inte overkliga genom en
separat existens. Det blir
strax
en idol om vi börjar gå fram till folk och säga: Jag
förlåter dig.
Eller om vi anställer allmän församlingsbekännelse
och tvingar folk att
bekänna sina synder inför en massa människor som vi inte
känner. Visst
är det obekvämt och tar på stoltheten att göra
sådant, och kanske därför är uppbyggligt, men det
har lite
med Gud att göra.
Egentligen är bönen att göra igenkänningen av synden, för när vi ber
vänder vi oss bort från det ändliga i medvetande om det oändliga. Vi
vet redan innan att det är rätt och verkligt att göra så. Den yttre
bönen bekräftar bara det vi redan i hjärtat velat göra.
Det rena och det orena
Allt som sker är natur i förändring och har inte alls med Gud att göra.
De förändringar som vi kallar mänskliga tankar och intentioner skapar
dock orenhet redan innan de hinner till munnen och blir uttalade ord. Det är
innebörden i Luk 15,10 där Jesus säger att ingenting som kommer utifrån
in i munnen är orent, men det som kommer ur munnen och ut är det orena.
Här handlar allt om att Gud är det verkliga. Denna verkliga Person är
ingenting som tänker eller vill eller har uppfattningar. Det skulle
genast göra Honom oren och delad. Han är evig och orörd och oberörd.
Detta vet vårt hjärta och längtar ständigt till den helt rena "himlen"
som är metaforen för det mest verkliga av allt. Där är vårt hem. Bibeln handlar om
denna visshet i vårt hjärta.
Vissa
av våra intentioner och handlingar "liknar" Guds oändliga
natur. Det är naturligtvis ingen verklig likhet, en sådan
är från början omöjlig. Men vi kan ändå
inte komma från vår uppevelse av "likhet" eller "analogi".
På ett tentativt sätt antar vi att analogin finns där
och försöker leva därefter. På så sätt
uppskattar vi ärlighet, kärlek, omsorg och medkänsla,
icke-våld och osjälviskhet. Alla dessa fenomen är inte
mer lika Gud än någon annan handling. De förändrar
inte Guds förhållande till oss men vi vill ändå
leva efter dessa dygder. Vi trivs med ett dygdigt liv. Vår fria
vilja leder oss inte längre än så - ett hyggligt liv
med varandra. Mänskligheten har långt kvar på denna
uppgift.
Det
Bibeln säger är inte att det är bra att vara dygdig i
sig utan att vi ska älska det som Gud är - något radikalt annorlunda. Det är
alltså något annat än försöka vara dygdig eller räkna ut vilken moral Gud har.
Gud är evig, oändlig och gränslös i sin egen
medvetna Person. Att försöka älska denna person, helt
frikopplat från våra försök till att leva
"analogt" med Jesus eller Gud - det är det enda som skulle kunna
kallas "Guds vilja". Men i samma stund vi försöker älska
denna oändliga Person, tystnar vi inombords och kommer till
sorglös vila och likgiltighet inför all mänsklig
strävan. Det är helt enkelt
för gott att vara i denna vila för att kunna göra något annat.
Skönhetsprincipen
När vi som ändliga vänder oss till Oändlig Gud får livet på jorden en
ny estetisk och dramatisk princip för uppskattning. Denna princip är
nakenhetens skönhet, oskuldens sexualitet och dyrkansvärda åtrå.
Skönheten går igen i alla processer, både de rent estetiska, teologiska
och de kroppsliga.
Sexualiteten
är ett centralt exempel på skönhetsprincipen.
Könsorganen,
som blir aktiva i den sexuella formen av skönhetsdyrkan, är
inte främst
biologiska organ eller medicinska dlear av kroppen utan framträder
alltid för oss som symboliska. De representerar
fullständigt renhet i sin
aktivitet, i sin fruktbarhet, i sin lust att leva. De
påminner alla om den oändliga skönheten och får
sin lust därifrån. När vi glömmer det
förvandlas sexualiteten till det obehag som Freud och Kinsey
sysslar med och som gör världen till ett horhus.
Men
förknippar vi inte sexualiteten i sig med synd
ibland? Endast motiven kan göra aktiviteten oren, eftersom varje
begränsad motivering blir oren och syndig. Som människor med
kön möter vi
skönhetsprincipen en glädje. Idag syns den bäst i
konsten,
dikten, pornografin och erotiken men sammanblandas ständigt med
girighet, ekonomi och maktutövning och avskys därmed. I
botten vet vi dock att det handlar om glädje och skönhet som
vi inte
kan vara utan.
Denna dimension av estetik inför det nakna oskyldiga är
nuptial, det är ständigt speglingar av själens längtan till förening
med den Älskade. Livets mening blir sist de minuter av samvaro med den
absoluta älskande Personen, inte de fåfänga tillfredsställelserna genom
begränsade passioner vi ägnar oss åt på jorden under några få levandsår.
Gud som evig, oändlig, obegränsad
En oändlig Gud betyder att Gud inte förstår något, inte tänker eller vill något.
Det är nämligen en omöjlighet om Gud är den evige Guden. Vilan skulle
också vara omöjlig med en mentalt aktiv Gud. Den Evige tänker inte
begränsat, alltså tänker Gud inte och vet inte något. Detta gör vilan
och renheten, tystnaden och den stilla samvaron med Gud möjlig för oss.
Om Gud tänkte skulle friden inte vara möjlig.
Ingen
tanke är ren eftersom den syndar och är begränsad.
Likadant med
varje motiverad viljeimpuls. En vilja kan inte vara ren, den är
till sin natur växling och oklarhet, distraktion och opposition.
Gud är ren och tänker inte, har inga
begränsade motiv eller viljeakter. Han ser inte, hör inte,
blir inte
vred eller glad -- just därför att Han är Gud. Vi
behöver inte en Gud som upprepar våra akter eller utför
våra orenheter på ett större plan. Att tänka sig
denna upprepning som en information om Gud är en sorts blasfemi.
Hugh Ross skriver:
"Some
information about God, His character, and His redemptive plan is
necessary for a person to establish a saving relationship with Him, to
be sure, but the information is not what saves. The spiritual
transaction does. God's Spirit enables the individual to recognize the
personal, eternal implications of the information God reveals; the
individual responds by humbly submitting to God's authority; God's
Spirit connects the individual to the body of Christ and seals the
connection." (Reasons To Believe)
Alla skildringar av Guds vilja och handlingar med människor i GT och NT
utgör information som är riktad mot människans synd och orena viljehandlingar. Det är inte
Gud som vill saker utan människan som längtar efter friheten från
viljehandlingarnas begränsande karaktär. Det enda som är Guds egen
vilja är hans egen natur, evighet, frihet, obegränsad kärlek. Den eviga
kärleken fungerar inte på jorden som enskilda viljehandlingar eller
imitationer av viljehandlingar. Den fungerar bara som Guds egen natur,
den natur Jesus har samtidigt som han är begränsad människa. Jesus är
unik i det att han har båda formerna och han gör det möjligt för oss
att lämna den ena formen för den andra, att ge oss till Guds eviga
kärlek.
Ni har evigt liv
Johannes säger i slutet av sitt första brev att anledningen till att
han har skrivit brevet är att mottagarna bör veta en sak: att de har
evigt liv. Och evigt liv är något helt annat än jordiskt begränsat liv.
De båda kan inte blandas. Det är därför Jesus menar vad han säger på
korset om att Gud har övergivit honom. Förgängligt liv kan aldrig vara
evigt liv.
Detta är bland Bibelns mest centrala ord, de som Johannes så enkelt
skriver i slutet av första brevet. Vad kan det betyda att de som läser
brevet har evigt liv? Det är definitionsmässigt inte möjligt att ha
både jordiskt och evigt liv samtidigt.
Ser vi några rader fram i brevets avslutning får vi nyckeln: allt i
världen ligger under den Ondes välde. Ingenting i världen är evigt liv.
Att några av oss har evigt liv innebär alltså inte att vi har ett
jordiskt liv med en viss kvalitet eller en viss dygd eller med en viss
tillhörighet i en viss kyrka eller församling. Nej Johannes menar något
annat: att vi har trosvisshet om det eviga livet, den eviga Personen
som Jesus leder oss hem till.
Denna visshet i världen är inte visshet om någonting i världen. I samma
ögonblick den vore det skulle det Eviga i Gud vara förrått. Vi skulle
åter ha en naturlig religion, en dygd eller humanistisk visdom. Att ha
denna visshet är inte att ha något i tiden eller rummet. Det är snarare
att ha lämnat tid och rum.
Att vi har evigt liv är att inte ha något liv i världen längre. Först då kan vi vila.
Himlen som evig, oändlig, obegränsad plats eller tillstånd
Himlen kan följaktligen inte vara en plats eller ett tillstånd som
förändras eller innehåller partikulära viljeakter. Istället är
himmelriket friheten från alla förändringsbara akter och tillstånd.
Guds medvetande är stilla, det rör sig inte i begränsade former och
därmed blir Guds rike, vår kommande himmel en oändlig och obegränsad
plats. Ordet ”plats” anger för oss kontingenta händelser men själva
formen ”plats” är apriori, liksom rummet. Gud är apriori genom att
komma före och bortom alla händelser och himmelriket är på samma sätt.
Naturen som process och förändring
Allt som händer är naturen. Det är inte Gud. Allt som sker är
förändringar och processer. Vi går igenom sådana förändringar hela
tiden. Tillstånd förändras utifrån eller inifrån. Det har inte alls med
Gud att göra. Om en gud skapar dessa förändringar blir det en liten
gud, en kraft i naturen. Många gudar i religionerna syftar på sådana
begrepp. Men sann Gud är inte relaterad till förändring eller process.
Moralen är begränsad längtan
Moralen är motiverade viljeakter i ständig förändring. Gud tänker
inte moraliskt och har ingen moralisk vilja. Men människor har en
moralisk vilja. Den skapas ständigt av längtan efter Gud. Det
förändringsbara söker sig hem till stillheten i Gud, där ingen
förändring sker. Moralen är detta sökande. Den belönas inte i
himmelriket eftersom där ingen moral kan ske eller praktiseras. Snarare
upplöses den. Den begränsade moralen är en mekanik efter allt större
renhet och moralisk fullkomning, som till slut driver en människa till
vansinne. I samma stund vi möter Gud som är evig, försvinner moralen
som en tveksam syssla med tveksamt värde. Heroisk dygd upplöses som
dimman av solen när Guds eviga kärlek träder in i hjärtat istället för
motiverad dygd.
Gud vill inte att vi ska följa de tio budorden - det är vi människor
som uttrycker vår längtan efter Gud när vi formulerar dem. För Gud
finns inte skuld eller oskuld, orättfärdighet eller rättfärdighet. Det
är människor som beskriver sin synd med dessa motsatser. Gud vill
endast en sak: vara sig själv. Och vi vet inom oss att det är den
yttersta verkligheten, den som allt syftar till. Därför vill vi vara i
Hans natur, hans evighet. Där finns varken tankar eller moral. Det är
detta Bibeln egentligen handlar om.
Lidandets problem
Den
som tänker sig en lillebror som får en
hjärnhinneinflammation vid tio års ålder och dör
efter en tids obeskrivligt lidande, kan rimligtvis inte tänka sig
en Gud som är kärleksfull och allsmäktig.
Kärleksfullheten skulle kräva att allsmäktigheten
griperin och visar att Gud bryr sig. Många har tagit detta
problem till en avgörande impuls att lämna tron på en
Gud, eller avfärda ens möjligheten till att någonsin ha
en sådan tro.
Men
det finns två andra lösningar på problemet: dels att
Gud är en kärleksfull kraft som inte är allsmäktig.
Det är en god kraft som har att kämpa på naturens
villkor, den natur som Schopenhauer talade om, en natur som är
fullständigt likgiltig för lidande och förintelse. Detta
kan vi kalla en inomvärldslig Gud, en som kämpar med oss och
för oss men inte alltid kan besegra det vi uppfattar som ont i
naturen och i våra mer eller mindre godtyckliga öden.
Men
en annan lösning är att Gud är den som Schopenhauer
talade som, den sorts gud som Krishna är i Bhagavad-Gita, en Gud
som har en absolut natur som är likgiltig och sorglös
inför alla individuella öden i världsalltet. Det är
en Gud som kan ha en helt annan sorts kärlek, en kärlek som
inte bryr sig om naturligt lidande på planeten jorden hos en
biologisk livsform som vi kallar människa. Utan vidare kanske vi inte
kan säga att kristendomen tror på denna oändliga Gud, men med en viss
acceptans för pedagogiska grepp kan vi nog säga att Jesus med "Fadern"
avser just en evig Gud, inte en som bryr sig om enskilda öden.
När
apologeter försöker göra Gud till en sorts större människa med just de
kvaliteter vi i vår egocentrism skulle vilja möta hos Gud, sker
naturligtvis ett avsteg från sanningen och från det uppenbara som vi
kan se varje dag runt omkring oss. När detta skrivs har just ett
trippelmord begåtts i en villa mitt i en annars välordnad stad. En
21-årig man har slagit ihjäl en äldre man och två tonåringar. Vad är
motivet kan vara, har det skett kvickt och som av en slump. Människan
behöver inte så mycket incitament för att plöstligt slå ihjäl andra,
särskilt om ett "motiv" föreligger. Ingen Gud bryr sig om detta. Men
naturligtvis kommer 21-åringen att kunna ångra sin handling. Man kan då
tänka analogt: det är mer gudligt att vara fridsam än att använda våld,
vi ser det i Jesu liv och lära.
Men
det analoga tänkandet ändrar inte att Gud är sorglöst likgiltig eller i
harmoni med allt sker som faktiskt sker. Gud "tänker" inte på vad vi
gör eller inte gör. Det är helt vår konstruktion. Samtidigt är Gud det
enda verkliga och som Schopenhauer säger, måste vi med insikt närma oss
Guds egen natur för varje ny dag vi får leva på jorden. Vi närmar oss
inte genom analogt tänkande och en uppsättning normer för beteende,
utan genom insikt och reflektion. Det är tämligen enkelt för alla att
se igenom det "föreställande" beteendet, särskilt när människor hävdar
att de är fromma genom det. Gud kallar oss inte till något utan väntar
tills vi väljer att reflektera över hans väsen.
Den aretaologiske Jesus Kristus
Vid
tiden för Jesus och ett par sekler framöver fanns ett tänkande kring
"areté" och "virtus" som kan översättas med styrka, energi, framgång,
kraft. Vissa personer ansågs ha denna styrka och det är ett
eftersträvansvärt mål att förvärva sådan. De första seklernas
skildringar av Jesus tar till stor del in detta tänkande i sin
gestaltning av Jesus, sådan vi ser den i NT och i andra kristna
skrifter. Jesus är kraftpersonen som gör mirakel, helar människor,
demonstrerar sin styrka synligt och kraftfullt. Det andliga är
synliggjort.
Detta
är en hellenistisk-judisk framställning, en genre som var så naturlig
och självklar att ingen teologi kunde undvika den eller presentera
något utanför den. Gud är inte dold eller oändlig, han är inte harmoni
före all skapelse och efter allt livs utslocknande, han är inte evig i
den objektiva och verkligt gudomliga meningen.
Det
som sker i Afrika, Latinamerika och Ostasien idag är en kristen mission
som återgår till denna tidiga aretalogiska Jesus. Han är kraftmannen
som kommer gående över stäppen och med sin gudomliga kraft helar
människor, visar sig övermänskliga styrka, kritiserar och övervinner de
rika och orättfärdiga härskarna, kastar ut månglarna i templet med
helig vrede. Jesus är kraftens synliga framgång i en fattig och lidande
värld.
Risken
är föstås att man glömmer vad Jesus mest talar om - Fadern. Denna Fader
är evig, oändlig visdom, tidlös tillvaro i frid och ljus. Han är
oändlig medkänsla - men inte med alla fåfänga och smärtfyllda jordiska
öden och äventyr. De förhåller han sig upphöjt likgiltig till. Poängen
enligt Jesu lära är att älska Gud - inte satsa på kraftgärningar.
Vi
kan konstatera att i utsatta situationer återgår människor till en
aretalogisk Jesus och den evige Fadern kommer i bakgrunden. I tider av
lugn och stabilitet har man tid att reflektera och begrunda rimligheten
i en sådan inomvärldslig och synlig föreställning om Gud. Man får ro
att kontemplera den verkliga objektiva och oändliga Person som står
högt över väl och ve på jordens osäkra yta.
Vi
kan tänka oss ett nöjesfält med gungor och spökhus, lotterier och
allehanda frestelser, men också med lugna restauranter och någon
kärlekstunnel, små kapell för gudsdyrkan. Vi är alla instängda på detta
nöjesfält men några av oss tittar ut över alla grindar och ser en helt
igenom lycklig Person gå därutanför, i väntan på att vi ska tröttna på
äventyren och komma ut genom grindarna för att leva ett mer verkligt,
mer ljusfyllt och mer medvetet liv.
På
detta nöjesfält dyrkas också vissa personer - under antiken t ex
Alexander den Store och kejar Augustus, "divus Augustis" som himmelska
varelser, under en period iklädda jordiska egenskaper men med gudomlig
kraft att driva ut andar, hela sjuka, uppväcka döda. De kan också leva
asketiskt och avstå från alkohol, utföra fastor och avhålla sig
sexuellt och vara födda av jungfrur. Helt naturligt tas Jesus upp just
i en sådan divus-gestalt, eftersom det är hellenska judar som är de
första litterära kristna. Till denna genre hör också att kraftens
hjälte rycks bort från sin jordiska gärning men återbesöker vissa
utvalda.
I
den grekisk-romerska litteraturen utgör dessa heroiska skildringar en
sorts propaganda för att följa och imitera hjälten. Karaktäristisk är
också att skildringarna slutar som Joh. 20.30 med att nämna att många
andra kraftgärningar utfördes av hjälten men inte tas upp i denna
skrift. Samma avslut ser vi i 1 Mackabeerboken 9.22 där det gäller
hjälten Judas Mackabeus.
Men
samtidigt ser vi passager i evangelierna och hos Paulus som förhåller
sig kritiskt till aretalogiska tolkningar av Jesus. Det sker en rad
"korrigeringar" av denna divus-tradition och Markus låter apostlarna
helt misslyckas med att utföra kraftgärningar. Paulus tror inte på
Kristus "i köttet" som han säger (2 Kor 5.16). Vi kan nog tänka oss en
pre-paulinsk aretalogisk tradition i Galileen. Den finner Paulus
orimlig.
Det
är också orimligt att ge dessa heroiska anekdoter någon trovärdighet när
det gäller att förhålla sig till Fadern och när det gäller tron på den
Evige. Denna tro tycks inte ha mycket med divus-genren att göra. En
evig Fader behöver inte demonstrera areté i någon form på jorden utan
låter sig kontempleras av människor som nått såpass långt i reflektiv
mognad. Den historiska dialektikens motsägelsfyllda kamp kan
naturligtvis till slut leda till den kontemplationen och mognaden. Vi
ser i vår tid hur denna aretalogiska fas måste genomgås i den globala
södern och den fasen ska kanske inte kallas "ortodox" som sker ibland.
Låt Gud vara Gud
Tro
är endast att låta Gud vara Gud - och göra det så
ofta du kan. Att något vi kallar Gud "finns" eller att
något vi kallar Gud "vill" något är att störa
Gud. Vi tafsar på det heliga och tror att vi kan
"översätta" till våra egna affärer på
jorden. Men Gud är oändlig, helig och alltid Sig själv.
Tro är ett existentiellt låtande - vi låter Gud vara.
Däremot
kan vi omskriva varje mänsklig handling med denna kontemplativa
uppmärksamhet. I medvetande om Guds evighet kan vi betrakta
våra tidsliga handlingar. Vi kan begrunda rumtiden som vi är
en dynamisk del av, verkligen försöka inse alla
händelser som rumtid och låta Gud vara Gud.
Lika
tokig som individen är såsom separerande fiktion, lika tokig
är en fiktion om Gud som en annan större individ som vi ska
relatera till. Det underbara är att när vi släpper den
onödiga själv-konstruktionen så släpper vi
samtidigt Gud-konstruktionen. Den Person Gud själv är har
ingenting med våra semantiska fiktioner. De är endast
extensioner av att vara en egen sammandragning till privat person.
Om
vi ska tala om Guds vilja är det snarast att vi lever utan
idén om att vi är någon skild från något
annat. Vi vet då inte vad Gud är eller vad något
är. Vi är barn igen och ser med förundran på
allting. Verkligheten fyller upp oss på ett enklare sätt
än när vi konstruerar innehåll. Den växling som
alltid äger rum får nu äga rum i full frihet och vi
avnjuter denna ström av växlingar.
Så
var det troligen när vi levde som riktigt små barn. Det hela
var oss. Gud var oss. När så småningom en jag-tanke
eller jag-känsla bildades och vi lärde oss fokusering,
uppstod samtidigt behovet att detta jag måste få
bekäftelse och njutning. Detta fortsätter för
många människor till sista andetaget. Ett isolerat jag, en
värld där utanför, och behov att få njuta av denna
värld och undvika smärta.
Men
alla känner under ytan att icke-tillfredsställelse är
något som blir tjatigt och sorgligt med tiden. Några
individer börjar söka efter en väg ut ur denna mekanism.
Först gör de som söker sig till religioner en gud som
ska tillfredsställa något, eftersom inte världen
gör det längre. Senare visar det sig att en sådan gud
inte existerar. Då är vi öppna för det som endast
något annat än vi själva kan göra: släppa
hela konceptet om jaget. Istället för att vara någon
låter vi Gud vara sin evighet som inte känner någon
individ, någon person eller någon central fokuserad enhet
för kontroll och njutning.
Guds evighet och drömmaren
Sålänge
vi tillverkar vårt privata jag är vi drömmare. Vi
drömmer om bra dagar, vi drömmer om att möta Gud, vi
drömmer om fina stunder i framtiden, vi drömmer om upplysning
och insikt, vi drömmer om framtida prestationer. Vi drömmer
oss fram och arbetar hårt. Smärta avlöses av njutning.
Njutning avlöser smärta.
Denna
drömmare vill inte vakna upp. Att vakna upp blir en smärta,
en förlust, ja en död som hon eller han fruktar.
Därför är det svårt att predika sanningen för
dessa drömmare. Det är ju bara dåliga nyheter, som de
dessutom anar är sanning. En svår omställning blir ju
aktuell om denna sanning tränger igenom och drömmaren
måste vakna.
Men
en dag är det kört. Det finns ingen sådan person som
drömmaren tror. Det finns ingen sådan lycka eller
framgång eller njutning som drömmaren inbillar sig. Det
finns ingen sådan gud som man drömt om i gudstjänst
efter gudstjänst och bikt efter bikt hos prästen. Allt faller
till marken som drömbyggen.
Det
är helt ok att världen är full av drömmare. Men det
är inte ok för de flesta av dem. Det är dels många
besvikelser i livet, många frustrationer. Men även för
dem som har tur ligger en olustig känsla under ytan. Något
är inte fullt så bra som det skulle kunna vara. Det finns en
saknad av något. Som Edith Södergran skrev: längtan
efter landet som icke är.
Denna
saknad, denna underliggande frustration är detsamma som
drömmarens fiktion om sin egen individ. Just själva
förutsättningen för drömmeriet är ett
antagande som är falskt. Det finns ingen sådan separat
drömmare, det är bara tankar och konstruktioner som
stänger sinnena för den underbara värld vi redan lever
i, denna växlande ström av tillfälligheter och
sorglös finalitet.
|