EVIG GUD
Ett viktigt drag i tolkningen
av det vi menar med Gud är att det rör sig om en evig natur,
eller tidlös natur. Utifrån detta evighetsbegrepp kan vi
sedan definiera en relation mellan människa och gud. Spelar
människans öde någon roll för denna Gud som
kristendomen, judendomen och islam talar om?
Vi tar som utgångspunkt för detta tema en pregnant text av filosofen
Schopenhauer.
"Förvisso känner vi
inget högre tärningsspel än det om liv och död.
Varje avgörande i det hänseendet motser vi med yttersta
spänning, deltagande och ångest - det gäller i våra
ögon ALLT.
Över
detta tema talar däremot naturen som aldrig ljuger utan är
öppen och uppriktigt, helt annorlunda. Den talar som Krishna i
Bhagavad-Gita och säger att på individens liv eller död
ligger inte den minsta vikt. Gud bryr sig alls inte om individens liv
eller död.
Detta
uttrycker naturen på så sätt att den prisger allt
djurliv och människoliv åt det futtigaste
tillfälligheter och utan att inskrida till dess räddning.
Betrakta insekten på vägen: en ringa omedveten rörelse
av din fot är avgörande för dess liv eller död. Se
på skogssnigeln, som utan alla medel till flykt, försvar,
maskering eller gömsle är ett färdigt byte för vem
som helst.
Se
hur fisken bekymmerslöst simmar i nätet, hur grodan genom sin
tröghet hindras från den flykt som kunde rädda henne,
hur fågeln inte upptäcker falken, som svävar över
hans huvud, ur fåren lugnt betar medan vargen i busksnåret
slukar dem med ögonen. Alla strövar de sorglöst omkring.
mitt bland faror, som varje ögonblick hotar deras tillvaro.
Men
genom att sålunda utan återhåll prisge de så
obeskrivligt komplicerade organismerna inte endast åt den
starkares rovlystnad utan också åt varje narrs infall och
åt varje barns okynne - just därigenom uttalar naturen att
dessa individers förintelse är den likgiltig. Liv och
död skadar den inte alls, förintelsen är helt utan
betydelse och orsaken till den är lika oväsentlig som den
själv.
Sådan
är också en evig Gud. Då denna allfader eller allmoder
utan skydd sänder sina barn ut bland tusentals hotande godtyckliga
faror så kan detta endast ske emedan hon vet att när de
faller så återfaller de i hennes eget sköte där
de är i gott förvar och att deras förintelse
därför bara är ett skämt. Och hon eller han
behandlar inte heller människorna annorlunda än djuren.
Innebörden i henns ord gäller därför också
människosläktet. Gud är likgiltig för individens liv
eller död.
Därför
bör vårt liv eller död vara oss likgiltiga i en viss
mening. För naturen - det är ingenting annat än vi
själva. Kunde vi skåda tillräckligt djupt in i Guds
eviga natur, skulle vi säkerligen ge naturen rätt och med
samma likgiltighet som den betrakta liv och död. Som
förhållandena emellertid är, bör vi på
filosofins och reflektionens väg tolka denna naturens och Guds
sorglösa likgiltighet därhän att ödeläggelsen
av individers eller folks liv inte det ringaste anfäktar deras
verkliga och egentliga väsen.
Om
vi vidare tänker på att liv och död inte endast beror
av de obetydligaste omständigheter, utan att de organiska livens
tillvaro över huvud taget är efemär, att djur och
växter uppstår idag och förgås i morgon och att
födelse och död följer på varandra i snabb
växling, medan den vida lägre stående icke-organiska
naturen är tillförsäkrad en ojämförligt
längre varaktighet ... då måste ju inför de enbart
empiriska men objektiva och opartiska uppfattningen av en sådan
tingens ordning, den tanken redan följa på ett
självklart sätt att denna ordningen inte är
någonting annat än ett ytligt fenomen.
Inför en evig Gud som Krishna (eller den "Fader" som Jesus talar om) är detta
oupphörliga framträdande och försvinnande av
individuella liv inte något som angriper tingens rötter utan
endast någonting relativt och skenbart. Det berör inte
tingens egentliga och ständigt hemlighetsfulla inre väsen.
Alltings mysterium drar sig överallt undan vår blick, men
likväl ostört fortbestår, trots att det mänskliga
intellektet vare sig förmår iaktta eller begripa dess
sätt att gå tillväga och därför endast i
allmänhet kan tänka oss det såsom ett slags gyckelspel.
Att
just medan det ofullkomliga, det lägsta, det icke-organiska
fortlever ostört, de mest fullkomliga livsformerna, de levande med
sina oändligt komplicerade och obeskrivligt konstmässiga
organisationer alltid måste framträda på nytt för
att efter ganska kort tidsförlopp absolut förintas och
lämna plats åt nya varelser av samma art, som återigen
ur ingenting träder in i tillvaron - detta är något
så påfallande absurt och orimligt, att det aldrig kan
innebära tingens sanna ordning. Det är tvärtom en
slöja, unde vilken denna ordning döljs eller med ett
riktigare uttryck: det är ett av vår intellektuella
beskaffenhet betingat fenomen.
Ja
till och med den enskilda varelserna, i avseende på vilka liv och
död ter sig som kontraster - hela deras vara eller icke-vara kan
endast innebära något relativt. Naturens talesätt som
för oss framställer liv och död som absolut, kan
alltså inte vara det verkliga och sista uttrycket för
tingens beskaffenhet och världens ordning - det kan inte vara
något annat än ett slags rotvälska. Det är
något som måste tas med en stor nypa salt, eller för
att tala tydligare något som är betingat av vår
intelligens."
Evig Gud och känna igen synden
När aposteln Jakob i sitt brevs femte kapitel säger att vi ska bekänna våra synder för
varandra så talar han inte om en viss akt eller en viss ritual. Han
talar om ett sätt att vara människa på. Franskan har i vissa
översättningar ordet ”reconnaisez”. Vi är medvetna om vår situation i
allt vad vi gör, vi känner igen begräsningen, orenheten och synden i
samtliga handlingar vi som tillfälliga varelser gör. När vi känner igen
detta når vi visdom om det eviga livet. Vi får gemenskap med Gud i
själva akten att igenkänna.
I detta sätt att vara medveten sker det som vi säger i Fader vår: såsom
vi förlåter de oss skyldiga äro. Vi är ju ständigt skyldiga, vi gör
ständigt orätt. Det beror på den geniala funktionen i det mänskliga
livet för frigörelse. Genom igenkänning och förlåtelse vänder vi oss
till det vi inte är, till evig Gud och till evigt liv. Det blir strax
en idol om vi börjar gå fram till folk och säga: Jag förlåter dig.
Eller om vi anställer allmän församlingsbekännelse och tvingar folk att
bekänna sina synder inför en massa människor som vi inte känner. Visst
är det obekvämt och tar på stoltheten att göra sådant, men det har lite
med Gud att göra.
Egentligen är bönen att göra igenkänningen av synden, för när vi ber
vänder vi oss bort från det ändliga i medvetande om det oändliga. Vi
vet redan innan att det är rätt och verkligt att göra så. Den yttre
bönen bekräftar bara det vi redan i hjärtat velat göra.
Det rena och det orena
Allt som sker är natur i förändring och har inte alls med Gud att göra.
De förändringar som vi kallar mänskliga tankar och intentioner skapar
orenhet redan innan de hinner till munnen och blir uttalade ord. Det är
innebörden i Luk 15,10 där Jesus säger att ingenting som kommer utifrån
in i munnen är orent, men det som kommer ur munnen och ut är det orena.
Här handlar allt om att Gud är det verkliga. Denna verkliga Person är
ingenting som tänker eller vill eller har uppfattningar. Det skulle
genast göra Honom oren och delad. Han är evig och orörd och oberörd.
Detta vet vårt hjärta och längtar ständigt till den helt rena himlen
som är det mest verkliga av allt. Där är vårt hem. Bibeln handlar om
denna visshet i vårt hjärta.
Vissa
av våra intentioner och handlingar "liknar" Guds oändliga
natur. Det är naturligtvis ingen verklig likhet, en sådan
är från början omöjlig. Men vi kan ändå
inte komma från vår uppevelse av "likhet" eller "analogi".
På ett tentativt sätt antar vi att analogin finns där
och försöker leva därefter. På så sätt
uppskattar vi ärlighet, kärlek, omsorg och medkänsla,
icke-våld och osjälviskhet. Alla dessa fenomen är inte
mer lika Gud än någon annan handling. De förändrar
inte Guds förhållande till oss men vi vill ändå
leva efter dessa dygder. Vi trivs med ett dygdigt liv.
Det
Bibeln säger är inte att det är bra att vara dygdig i
sig utan att vi ska älska det som Gud är. Det är
alltså något annat än försöka vara dygdig.
Gud är evig, oändlig och gränslös i sin egen
medvetna Person. Att försöka älska denna person, helt
frikopplat från våra försök till att leva
"analogt" med Jesus eller Gud - det är det enda som skulle kunna
kallas "Guds vilja". Men i samma stund vi försöker älska
denna oändliga Person, tystnar vi inombords och kommer till
sorglös vila och likgiltighet inför all mänsklig
strävan.
Skönhetsprincipen
När vi som ändliga vänder oss till Oändlig Gud får livet på jorden en
ny estetisk och dramatisk princip för uppskattning. Denna princip är
nakenhetens skönhet, oskuldens sexualitet och dyrkansvärda åtrå.
Skönheten går igen i alla processer, både de rent estetiska, teologiska
och de kroppsliga. Sexualiteten är ett centralt exempel. Könsorganen,
som blir aktiva i den sexuella formen av skönhetsdyrkan, är inte främst
biologiska eller medicinska utan symboliska och fullständigt rena i sin
aktivitet. Endast motiven kan göra aktiviteten oren, eftersom varje
begränsad motivering blir oren och syndig. Som människor med kön är
skönhets- principen en glädjeprincip. Idag syns den bäst i konsten,
dikten, pornografin och erotiken men sammanblandas ständigt med
girighet, ekonomi och maktutövning och avskys därmed helt riktigt. I
botten vet vi dock att det handlar om glädje och skönhet som vi inte
kan vara utan.
Denna dimension av estetik inför det nakna oskyldiga är
nuptial, det är ständigt speglingar av själens längtan till förening
med den Älskade. Livets mening blir de minuter av samvaro med den
absoluta älskande Personen, inte de fåfänga tillfredsställelserna genom
begränsade passioner vi ägnar oss åt på jorden under några få levandsår.
Gud som evig, oändlig, obegränsad
Det betyder att Gud inte förstår något, inte tänker eller vill något.
Det är nämligen en omöjlighet om Gud är den evige Guden. Vilan skulle
också vara omöjlig med en mentalt aktiv Gud. Den Evige tänker inte
begränsat, alltså tänker Gud inte och vet inte något. Detta gör vilan
och renheten, tystnaden och den stilla samvaron med Gud möjlig för oss.
Ingen tanke är ren eftersom den syndar och är begränsad. Likadant med
varje motiverad viljeimpuls. Gud är ren och tänker inte, har inga
begränsade motiv eller viljeakter. Han ser inte, hör inte, blir inte
vred eller glad -- just därför att Han är Gud.
Alla skildringar av Guds vilja och handlingar med människor i GT och NT
är riktade mot människans synd och orena viljehandlingar. Det är inte
Gud som vill saker utan människan som längtar efter friheten från
viljehandlingarnas begränsande karaktär. Det enda som är Guds egen
vilja är hans egen natur, evighet, frihet, obegränsad kärlek. Den eviga
kärleken fungerar inte på jorden som enskilda viljehandlingar eller
imitationer av viljehandlingar. Den fungerar bara som Guds egen natur,
den natur Jesus har samtidigt som han är begränsad människa under ett kort liv. Jesus är
unik i det att han har båda formerna och han gör det möjligt för oss
att lämna den ena formen för den andra, att ge oss till Guds eviga
kärlek.
Jesu
återkomst är därför inte ett fortsättande i
temporal och begränsad historisk verklighet utan ett nytt rike,
såsom han säger i sina många liknelser. En jord med
människor som alla lever i gudomligt medvetande, identifierade med
det infinita i sin ande, kan ta emot en sådan "återkomst"
som egentligen är en "nykomst" och ett nytt rike, det som kallas
gudsriket. Det vore inte otypiskt en infinit Gud att låta
experimentet med det materiella universum ända upp i en
sådan extraordinär tillvaro. Det är väl värt
att se fram emot!
Ni har evigt liv
Johannes säger i slutet av sitt första brev att anledningen till att
han har skrivit brevet är att mottagarna bör veta en sak: att de har
evigt liv. Och evigt liv är något helt annat än jordiskt begränsat liv.
De båda kan inte blandas. Det är därför Jesus menar vad han säger på
korset om att Gud har övergivit honom. Förgängligt liv kan aldrig vara
evigt liv.
Detta är bland Bibelns mest centrala ord, de som Johannes så
enkelt
skriver i slutet av första brevet. Vad kan det betyda att de som
läser
brevet har evigt liv? Det är definitionsmässigt inte
möjligt att ha
både jordiskt och evigt liv samtidigt. Liksom godhet utesluter
ondska, ljuset utesluter mörkret, innebär det infinita att
det finita inte finns.
Ser vi några rader fram i brevets avslutning får vi nyckeln: allt i
världen ligger under den Ondes välde. Ingenting i världen är evigt liv.
Att några av oss har evigt liv innebär alltså inte att vi har ett
jordiskt liv med en viss kvalitet eller en viss dygd eller med en viss
tillhörighet i en viss kyrka eller församling. Nej Johannes menar något
annat: att vi har trosvisshet om det eviga livet, den eviga Personen
som Jesus leder oss hem till.
Denna visshet i världen är inte visshet om någonting i världen. I samma
ögonblick den vore det skulle det Eviga i Gud vara förrått. Vi skulle
åter ha en naturlig religion, en dygd eller humanistisk visdom. Att ha
denna visshet är inte att ha något i tiden eller rummet. Det är snarare
att ha lämnat tid och rum.
Att
vi har evigt liv är att inte ha något liv i världen
längre. Först då kan vi vila fast vi lever i den rumtid
som världen är. Vi lever i en framväxande trosvisshet
för att göra världen mogen för Guds rike, som
fortfarande inte "är av denna världen".
Detta
finns indirekt i vår kunskap om universum. Av den totala
verkligheten är endast fyra procent materia och av denna endast en
procent synlig eller mätbar för människan. Alla former
av materia är energiprocesser och det vi kallar vår
värld är endast en mycket liten del. Den totala verkligheten
är inte ens finit. Vårt tänkande och vår ande
är infinit verklighet redan här och nu och därför
är vi redan något helt annat än finit materia.
Få
människor är medvetan om det infinita i vårt andliga
liv och därför identifierade med kropp och synlig materia.
Vår nuvarande kunskap i fysik borde ge oss perspektiv och leda
oss till evig Gud, såsom Jesus Kristus var medveten. Men
hjärtat och anden måste vända om, omvända sig
först och denna process är långsam.
Det
faktum att universum är en kvantifiering enligt matematiska lagar
visar på andlig grund för all verklighet såsom ett
totalt universum. Gud är ande och så är vår egen
ande, liksom en spegel av den skapande Anden. När vi inte
längre identifierar oss med en specifik numerisk manifestation
på en liten planet med organiskt liv och begränsade sinnen,
kan vi bara återfinna vår verkliga identitet i Gud. Vi
finner då att vi är av samma infinita kärlek som Gud i
sig är.
Den
infinita verkligheten i Gud kan inte vara kvantitativ såsom
universum är det. Pascal upplevde med skräck bara tanken
på en infinit numerisk verklighet, endera oändligt stor
eller oändligt liten. Augustinus avvisar tanken som
förvirrad. När vi identifierar oss med Jesus Kristus i sin
förhärligade kropp är vi redan utanför all
kvantitfiering. Gud är ande, liksom vi är i vår ande.
Allt
som sker inom den matematiskt kvantifierade världen är
därför något som inte berör vår verkliga
natur i Gud. Men vi kan forska i denna naturprocess och skapa kunskap
kring den för allas bästa. Vi kan finna nya energiformer som
hjälper oss att skapa en fredlig värld, på väg mot
ett tillstånd som kan göra alla medvetna om infinit Gud.
.
Himlen som evig, oändlig, obegränsad
Himlen kan följaktligen inte vara en plats eller ett tillstånd som
förändras eller innehåller partikulära viljeakter. Istället är
himmelriket friheten från alla förändringsbara akter och tillstånd.
Guds medvetande är stilla, det rör sig inte i begränsade former och
därmed blir Guds rike, vår kommande himmel en oändlig och obegränsad
plats. Ordet ”plats” anger för oss kontingenta händelser men själva
formen ”plats” är apriori, liksom rummet. Gud är apriori genom att
komma före och bortom alla händelser och himmelriket är på samma sätt.
Naturen som process och förändring
Allt som händer är naturen. Det är inte Gud. Allt som sker är
förändringar och processer. Vi går igenom sådana förändringar hela
tiden. Tillstånd förändras utifrån eller inifrån. Det har inte alls med
Gud att göra. Om en gud skapar dessa förändringar blir det en liten
gud, en kraft i naturen. Många gudar i religionerna syftar på sådana
begrepp. Men sann Gud är inte relaterad till förändring eller process.
Moralen är begränsad längtan
Moralen är motiverade viljeakter i ständig förändring. Gud tänker
inte moraliskt och har ingen moralisk vilja. Men människor har en
moralisk vilja. Den skapas ständigt av längtan efter Gud. Det
förändringsbara söker sig hem till stillheten i Gud, där ingen
förändring sker. Moralen är detta sökande. Den belönas inte i
himmelriket eftersom där ingen moral kan ske eller praktiseras. Snarare
upplöses den. Den begränsade moralen är en mekanik efter allt större
renhet och moralisk fullkomning, som till slut driver en människa till
vansinne. I samma stund vi möter Gud som är evig, försvinner moralen
som en tveksam syssla med tveksamt värde. Heroisk dygd upplöses som
dimman av solen när Guds eviga kärlek träder in i hjärtat istället för
motiverad dygd.
Gud vill inte att vi ska följa de tio budorden - det är vi människor
som uttrycker vår längtan efter Gud när vi formulerar dem. För Gud
finns inte skuld eller oskuld, orättfärdighet eller rättfärdighet. Det
är människor som beskriver sin synd med dessa motsatser. Gud vill
endast en sak: vara sig själv. Och vi vet inom oss att det är den
yttersta verkligheten, den som allt syftar till. Därför vill vi vara i
Hans natur, hans evighet. Där finns varken tankar eller moral. Det är
detta Bibeln egentligen handlar om.
Lidandets problem
Den
som tänker sig en lillebror som får en
hjärnhinneinflammation vid tio års ålder och dör
efter en tids obeskrivligt lidande, kan rimligtvis inte tänka sig
en Gud som är kärleksfull och allsmäktig.
Kärleksfullheten skulle kräva att allsmäktigheten
griperin och visar att Gud bryr sig. Många har tagit detta
problem till en avgörande impuls att lämna tron på en
Gud, eller avfärda ens möjligheten till att någonsin ha
en sådan tro.
Men
det finns två andra lösningar på problemet: dels att
Gud är en kärleksfull kraft som inte är allsmäktig.
Det är en god kraft som har att kämpa på naturens
villkor, den natur som Schopenhauer talade om, en natur som är
fullständigt likgiltig för lidande och förintelse. Detta
kan vi kalla en inomvärldslig Gud, en som kämpar med oss och
för oss men inte alltid kan besegra det vi uppfattar som ont i
naturen och i våra mer eller mindre godtyckliga öden.
Men
en annan lösning är att Gud är den som Schopenhauer
talade som, den sorts gud som Krishna är i Bhagavad-Gita, en Gud
som har en absolut natur som är likgiltig och sorglös
inför alla individuella öden i världsalltet. Det är
en Gud som kan ha en helt annan sorts kärlek, en kärlek som
inte bryr sig om naturligt lidande på planeten jorden hos en
biologisk livsform som vi kallar människa. Utan vidare kanske vi inte
kan säga att kristendomen tror på denna oändliga Gud, men med en viss
acceptans för pedagogiska grepp kan vi nog säga att Jesus med "Fadern"
avser just en evig Gud, inte en som bryr sig om enskilda öden.
När
apologeter försöker göra Gud till en sorts större människa med just de
kvaliteter vi i vår egocentrism skulle vilja möta hos Gud, sker
naturligtvis ett avsteg från sanningen och från det uppenbara som vi
kan se varje dag runt omkring oss. När detta skrivs har just ett
trippelmord begåtts i en villa mitt i en annars välordnad stad. En
21-årig man har slagit ihjäl en äldre man och två tonåringar. Vad är
motivet kan vara, har det skett kvickt och som av en slump. Människan
behöver inte så mycket incitament för att plöstligt slå ihjäl andra,
särskilt om ett "motiv" föreligger. Ingen Gud bryr sig om detta. Men
naturligtvis kommer 21-åringen att kunna ångra sin handling. Man kan då
tänka analogt: det är mer gudligt att vara fridsam än att använda våld,
vi ser det i Jesu liv och lära.
Men
det analoga tänkandet ändrar inte att Gud är sorglöst likgiltig eller i
harmoni med allt sker som faktiskt sker. Gud "tänker" inte på vad vi
gör eller inte gör. Det är helt vår konstruktion. Samtidigt är Gud det
enda verkliga och som Schopenhauer säger, måste vi med insikt närma oss
Guds egen natur för varje ny dag vi får leva på jorden. Vi närmar oss
inte genom analogt tänkande och en uppsättning normer för beteende,
utan genom insikt och reflektion. Det är tämligen enkelt för alla att
se igenom det "föreställande" beteendet, särskilt när människor hävdar
att de är fromma genom det. Gud kallar oss inte till något utan väntar
tills vi väljer att reflektera över hans väsen.
Den aretaologiske Jesus Kristus
Vid
tiden för Jesus och ett par sekler framöver fanns ett tänkande kring
"areté" och "virtus" som kan översättas med styrka, energi, framgång,
kraft. Vissa personer ansågs ha denna styrka och det är ett
eftersträvansvärt mål att förvärva sådan. De första seklernas
skildringar av Jesus tar till stor del in detta tänkande i sin
gestaltning av Jesus, sådan vi ser den i NT och i andra kristna
skrifter. Jesus är kraftpersonen som gör mirakel, helar människor,
demonstrerar sin styrka synligt och kraftfullt. Det andliga är
synliggjort.
Detta
är en hellenistisk-judisk framställning, en genre som var så naturlig
och självklar att ingen teologi kunde undvika den eller presentera
något utanför den. Gud är inte dold eller oändlig, han är inte harmoni
före all skapelse och efter allt livs utslocknande, han är inte evig i
den objektiva och verkligt gudomliga meningen.
Det
som sker i Afrika, Latinamerika och Ostasien idag är en kristen mission
som återgår till denna tidiga aretalogiska Jesus. Han är kraftmannen
som kommer gående över stäppen och med sin gudomliga kraft helar
människor, visar sig övermänskliga styrka, kritiserar och övervinner de
rika och orättfärdiga härskarna, kastar ut månglarna i templet med
helig vrede. Jesus är kraftens synliga framgång i en fattig och lidande
värld.
Risken
är föstås att man glömmer vad Jesus mest talar om - Fadern. Denna Fader
är evig, oändlig visdom, tidlös tillvaro i frid och ljus. Han är
oändlig medkänsla - men inte med alla fåfänga och smärtfyllda jordiska
öden och äventyr. De förhåller han sig upphöjt likgiltig till. Poängen
enligt Jesu lära är att älska Gud - inte satsa på kraftgärningar.
Vi
kan konstatera att i utsatta situationer återgår människor till en
aretalogisk Jesus och den evige Fadern kommer i bakgrunden. I tider av
lugn och stabilitet har man tid att reflektera och begrunda rimligheten
i en sådan inomvärldslig och synlig föreställning om Gud. Man får ro
att kontemplera den verkliga objektiva och oändliga Person som står
högt över väl och ve på jordens osäkra yta.
Vi
kan tänka oss ett nöjesfält med gungor och spökhus, lotterier och
allehanda frestelser, men också med lugna restauranter och någon
kärlekstunnel, små kapell för gudsdyrkan. Vi är alla instängda på detta
nöjesfält men några av oss tittar ut över alla grindar och ser en helt
igenom lycklig Person gå därutanför, i väntan på att vi ska tröttna på
äventyren och komma ut genom grindarna för att leva ett mer verkligt,
mer ljusfyllt och mer medvetet liv.
På
detta nöjesfält dyrkas också vissa personer - under antiken t ex
Alexander den Store och kejar Augustus, "divus Augustis" som himmelska
varelser, under en period iklädda jordiska egenskaper men med gudomlig
kraft att driva ut andar, hela sjuka, uppväcka döda. De kan också leva
asketiskt och avstå från alkohol, utföra fastor och avhålla sig
sexuellt och vara födda av jungfrur. Helt naturligt tas Jesus upp just
i en sådan divus-gestalt, eftersom det är hellenska judar som är de
första litterära kristna. Till denna genre hör också att kraftens
hjälte rycks bort från sin jordiska gärning men återbesöker vissa
utvalda.
I
den grekisk-romerska litteraturen utgör dessa heroiska skildringar en
sorts propaganda för att följa och imitera hjälten. Karaktäristisk är
också att skildringarna slutar som Joh. 20.30 med att nämna att många
andra kraftgärningar utfördes av hjälten men inte tas upp i denna
skrift. Samma avslut ser vi i 1 Mackabeerboken 9.22 där det gäller
hjälten Judas Mackabeus.
Men
samtidigt ser vi passager i evangelierna och hos Paulus som förhåller
sig kritiskt till aretalogiska tolkningar av Jesus. Det sker en rad
"korrigeringar" av denna divus-tradition och Markus låter apostlarna
helt misslyckas med att utföra kraftgärningar. Paulus tror inte på
Kristus "i köttet" som han säger (2 Kor 5.16). Vi kan nog tänka oss en
pre-paulinsk aretalogisk tradition i Galileen. Den finner Paulus
orimlig.
Det
är också orimligt att ge dessa heriska anekdoter någon trovärdighet när
det gäller att förhålla sig till Fadern och när det gäller tron på den
Evige. Denna tro tycks inte ha mycket med divus-genren att göra. En
evig Fader behöver inte demonstrera areté i någon form på jorden utan
låter sig kontempleras av människor som nått såpass långt i reflektiv
mognad. Den historiska dialektikens motsägelsfyllda kamp kan
naturligtvis till slut leda till den kontemplationen och mognaden. Vi
ser i vår tid hur denna aretalogiska fas måste genomgås i den globala
södern och den fasen ska kanske inte kallas "ortodox" som sker ibland.
Obetydliga omständigheter
Vi
bör vara medvetna om att liv och död beror
av de obetydligaste omständigheter. De organiska livens
tillvaro är över huvud taget tämligen efemär. Gud
bryr sig inte det minsta om detta. En gud som brydde sig skulle inte
vara den Gud som Jesus och Paulus talar om, det skulle vara en del av
det efemära livet.
Detta
innebär en väldig frihet. Denna frihet är en gåva
från Gud, inte en begränsning. Om du står och
drömmer lite i ett gathörn, blir påkörd och
dör samma eftermiddag - inte bryr sig Gud det minsta om denna
händelse. Den är efemär. Om du går i skogen och
halkar till och du märker att du dödade tre sniglar under din
stövel - det är samma sak. Våra värderingar av
sniglar och människor spelar väl ingen roll. Det är
sammat typ av händelse. Gud bryr sig inte mer om människa
än snigel. Det är omtyckta föreställningar, inte
så mycket mer.
Vad
visar då detta? Jo att friheten i Gud är stor. Vad som helst
kan hända i denna obetydliga samling omständigheter som
är naturen och livet på jorden. Ingenting har prioritet
över något annat som rena händelser. Det är
alltså inte här som meningen och sanningen finns. Den stora
medkänslan gäller inte händelser i världen.
Många
har svårt att bland in Gud som en pappa i världen. En enorm
mängd energi läggs på besvikelse, rädsla och
tårar för att det är som det är. Ett kärt
barn får cancer och lider några år innan döden
kommer. Detta betraktas som en katastrof. Vi tror att vi kan
värdera händelser. Det är faktiskt fel.
Det
sker inga katastrofer. Det sker händelser och vissa obetydliga
detaljer orsakar andra obetydliga detaljer. En liten obetydlig gen
disponerar en kropp för cancer och detta leder till döden.
Är det en katastrof? Nej det är mikrobiologi. Vi kan ta reda
på vad som händer och förebygga det. Vi kan
förstå vilka som har disposition för en vissa cancer
och förebygga i god tid. Det kommer att ske i framtiden, kan vi
tro.
För
att lära känna Gud behöver vi se vad som dagligen och
timligen sker. Obetydliga futtiga omständigheter avgör liv
och död överallt. Vare sig vi jagar upp oss om det som sker,
så sker det hela tiden. Det är Guds skapelse och sådan
har den blivit och sådan är den. Gjorde Gud fel?
För
oss som väljer att leva med Gud är det alltså av vikt
att inte inbilla oss en värld som ser helt annorlunda ut. Vi
är fria här. Allt som sker på jorden sker i frihet. Gud
låter det ske i frihet. Hans allsmäktighet garanterar denna
frihet. Vi kan göra vad vi vill i dessa obetydliga
omständigheter som avgör liv och död. Vi kan
förstå liv och död som det verkligen sker varje dag,
varje timme.
Frihet
är också en likgiltighet. Gud betraktar likgiltigt allt som
händer på jorden. Det borde vi också göra. Om vi
är goda och kärleksfulla, vilket förstås är
lyckligast för alla, eller om vi är djuriska och kriminella,
spelar ingen roll i det stora perspektivet. Helt likgiltigt sker
både det goda och det onda. Som Bibeln uttrycker det: solen
skiner på fattig och rik, ond och god. på födande och
döende. Ibland sker det ena, ibland det andra.
Att
leva med Gud är att dela denna förnöjsamma likgiltighet.
Lika giltighet åt allt som sker, Det är att älska Gud
för det Han är i sig själv, allomfattande, evig,
likgiltig för allt som sker i friheten. Att ständigt
tänka på Gud, ständigt vara i bön inför Guds
ansikte, det är den klokaste livsföringen sålänge
denna efemära existens pågår.
Den förnöjsamma likgiltigheten
I
bönen skådar vi något av Guds eviga natur. Det är
bönens stora värde för oss. I denna tidlöshet
får vi ett förnöjsamt perspektiv på allt
organiskt liv. Vi tar del av gudomlig likgiltighet. Det är den
sanna medkänslan. Gud ser alltid in i sig själv, in i det
infinita. Där är frid och glädje.
Vi
kan ge naturen rätt när den är som den är. Och med
samma likgiltighet som den betraktar liv och död kan vi göra
det i mänsklig förnöjsamhet. Vi sköter våra
dagliga böner och håller Guds hushåll igång
sålänge omständigheterna gör det möjligt. Som
förhållandena är på vår planet, bör vi
på bönens, filosofins och den kontemplativa
reflektionens väg erkänna denna naturens och Guds
sorglösa likgiltighet som den visa vägen.
Ödeläggelsen
av individers eller folks liv kan inte det ringaste anfäkta Guds
och skapelsens verkliga och egentliga väsen.
Ödeläggelsen av naturen för giriga mänskliga behov
berör inte Gud över huvud taget, det är vår frihet
att handla klokt eller oklokt. Guds vilja är endast att vara det
Gud är. Var som Gud, säger Jesus.
Liv
och död skadar inte alls Gud. Religioner som buddhismen som
ständigt tänker på lidande, ter sig helt
meningslösa när vi vet att Gud inte skadas eller ens
berörs av födelse, lidande och död. Därför
är teismen suverän som livsfilosofi. Kristendomen är den
fria segern över liv och död, inte ett vidare bekymmer med
lidande och död.
Förintelse
av nationer och folkslag är helt utan betydelse i naturen och
orsaken till dessa förintelser är lika oväsentlig som de
själva. Den gudomliga sorglösheten har ett helt annat fokus -
glädjen i essensen av allt. Ju fortare vi själva
dör ju bättre för oss, eftersom vi återgår
till Guds famn, ur vilken vi framträtt. Detta creatio ex nihilo
är vår räddning, vi kan bara komma hem till Gud.
Två
gamlingar möttes i en kö. - Lever du än? sa den
förste och skrattade. - Ja det verkar så, svarade den andre.
- Ja inte gör det mig något om Gud har beslutsångest
med mitt liv, avslutade den förste. De var gamla och kloka. De
visste att rätt som det är, av den alla obetydligaste
biologiska orsak, försvinner livet. Och Gud bryr sig inte alls om
det, han har varken ångest eller någon annan reaktion. Gud
är fri och sorglös, liksom vi bör vara.
Gud
är Fader och denna allfader eller allmoder låter oss
leva utan skydd. Från evolutionens början sänder
Skaparen sina livsmöjligheter ut bland tusentals hotande
godtyckliga faror. Årmiljoner går utan att liv lyckas
klamra sig kvar någon längre stund. En mängd arter
kommer till och förintas och dör ut.
I
Guds medvetande kan detta endast ske emedan alla som föds, lider
och dör återfaller i Guds eget sköte där de
är i gott förvar och att deras förintelse
därför bara är ett skämt. Skaparen behandlar inte
heller människorna annorlunda än djuren, även om vi
envisas göra det.
Mänskliga
språk bildar kulturer, men allt som görs i dessa är som
surrande ljud i skogen. Det är efemärt, snabbt och
godtyckligt försvinnande liksom det organiska livet självt.
Visserligen finns böcker och andra artefakter kvar för andra
varelser som föds fram. Men de förgår alltid till slut
och betydde egentligen aldrig något i det stora hela. Syrsors
gnidande läte verkar finnas hela tiden men liv och död
växlar hela tiden bland syrsorna och ingen bryr sig om lätet
annat är tillfälligtvis.
Liksom
teater sker allt annat vi gör tillfälligt. Någon kanske
fäster lite uppmärksamhet därvid, men det är strax
borta. Vår stund på scenen, som Shakespeare säger, var
mycket väsen för ingenting, en skugga som förde
oväsen en stund. Högsta uttrycket för vår tillvaro
torde vara musiken, som i sig ingenting säger, bara är ett
ljudfenomen under en kort tidsrymd.
Varje
moder bevakar barnens hälsa och sjukdom med yttersta
spänning, deltagande och ångest, alltifrån
spädbarnstiden och sedan resten av livet - det gäller i
hennes ögon ALLT! Skadas eller dör ett barn blir hon ledsen
för resten av livet.
Över detta tema talar däremot naturen som aldrig ljuger
utan är öppen och uppriktigt, helt annorlunda. Detsamma
gör Gud som är Skapare av denna natur. Ta en vanlig situation
i världen idag: några pojkar dödar en mindre pojk
nästan på lek, de testar och slår i hjäl barnet.
Eller någon ung man får för sig att skjuta så
många han kan i sin skola och utför det hela med
lätthet. Många dör av helt meningslösa skäl.
Vare sig naturen eller Gud bryr sig det minsta. Sådant får
ske och sker av tämligen obetydliga orsaker.
Uppriktighetn
kräver att vi ser sanningen. Att leva med Gud och i kärlek
till Gud och nästan är inte att ge mening åt dessa
tämligen meningslösa händelser. Det är att
vända sig till Gud och vara sorglös och full av tillit till
den hamn vi alla kommer hem till, den famn som är oändlig
medkänsla. Vi sörjer förstås våra nära
och kära när de råkar ut för dessa saker vi
nämnt. Men sedan lyfter vi ögonen till det högre och
sanna väsen som Gud är. Vår eviga Gud är ingen
meningslös katastrof. Hans skapelse är ingen tragisk
händelse. Våra öden och äventyr bekommer inte Gud
och den gudomliga glädjen förblir aktuell, vad som än
sker. Vår sorg och fasa hör inte hemma hos Gud som är
evig frid. Guds bekymmerslöshet är livets mening
för oss.
Från heteronomi till teonomi
Det
har skett en revolt på etikens område, från
supranaturalism - där något var gott och rätt
därför att det påbjöds av Gud - till naturalism
och moralisk autonomi. Bland annat hos filosofen Kant har vi ett
objektivt etiskt system som i verkligheten endast var en sekulariserad
deism. Fast Kant avlägsnade gudshypotesen som förklaring av
morallagens ursprung, så återinförde han Gud som en
mycket primitiv "deus ex machina" för att garantera en
överensstämmelse mellan dygd och lycka.
Kant
moraliska autonoma idealism inom moralen levde religiöst kapital.
Allteftersom det kapitalet förbrukades kom det att ersättas
med all slags etisk relativism: emotiv teori, värdenihilism,
utilitarism, evolutionistisk naturalism, existentialism, situationism.
Men alla dessa kulturella uttryck är endast som syrsornas viskande
i natten. Visserligen har man lämnat supranaturalismen som antog
en Gud som bryr sig och ger moraliska bud. Men denna autonomi
längtar alltid tillbaka till supranaturalismen eller ser
framåt en ny sådan.
Autonomin
kan bara leva sålänge den får något ut av det
förflutnas religiösa traditioner. Alltmer förlorar den
sin andliga grundval och blir allt tommare, mer formalistisk eller mer
inriktad på det faktiska, drivs till skepticism och cynism, mot
slutet av all mening och alla ändamål i naturen och i
människans liv.
En
mer äkta teonomi ger oss möjlighet att se verkligheten och
Gud såsom det i sanning är framför våra
ögon. Alla efemära former av lidande är utan all
betydelse för en verklig Gud. Skapelsen är fullständigt
fri att lida eller glädjas. Guds rike är inte alls av denna
världen. När Jesus säger dessa ord till Pilatus är
de bokstavligen sanna. Han säger det inte som en religiös
pedagogisk hanteringen av den kratastrofala situationen. Han menar vad
han säger.
Med
den teonomi vi får av Jesus kan vi se hur liv och död
är exakt den frihet som Guds skapelse ger oss. Vi är fria att
leva och lida och glädjas och vi går till Fadern
närhelst vi insjuknar och dör eller råkar ut för
någon obetydlig händelse som tar livet av oss. Redan innan
vi dör kan vi säga med Jesus och psalm 31: Herre jag
överlämnar min ande i dina händer. Som det står i
en äldre översättning: Uti dina händer befaller jag
min anda; du har förlöst mig, Herre du trofaste Gud.
Evig Gud - evighetens liv
Med
denna realism kan vi gå till evangeliet om evighetens liv. Att
höra till Kristus är att vinna evigt liv i Honom. Vi
väljer alltså med den dubbla utgångens bistra men
ändå glädjefyllda verklighet framför oss. Du
väljer förintelse tillsammans med kroppen när du
dör i en olycka eller i en sjukdom eller blir mördad eller
skjuten i krig.
Här
ser vi hur modern humanism blivit matt och undvikit den dubbla
utgångens realism. Man han betonat tolerans, vänlighet och
praktiskt humanitet framför allt annat. en typisk värdering
framgår i följande stycken ur en roman av Han Suyin,
Skimrande dagar, som skildrar kristna missionärer i Kina strax
innan kommunismen genomfördes på den stora kineiska
kontinenten.
"Det
fanns två slags missionärer i Hong Kong. De första, de
som inte hade varit länge i Kina, befann sig fortfarande under
inflytande av sin trånga sekteristiska fanatism. De förde
mied sig till hedningarna en svavelseosande fläkt av
helvetesbrasa. Den var intoleranta och bigotta. Den var benägna
att njutningsfullt dröja vid möjligheterna till martyrium och
lägga viktig vid det element av förföljelse, som fanns i
det tryck de var utsatta för. Men de var mycket få. Det
stora flertalet var synnerligen sympatiska. De hade blivit uppmjukade
och omvända till humanitet, tolerans och hurmor. De var humanister
och sociologer, och för dem blev religionen till ett uppbyggande
av sjukhus och skolor, upprättandet av kristliga föreningar
och vård av föräldralösa barn....De ville
hjälpa Kina. Och de fann att deras motiv blev utsatta för
misstankar och deras bemödanden att nå försoning och
förståelse missförstådda. De behövdes inte
längre. Kina kastade ut dem."
Här
ser vi hur braspredikanterna ska vara onda och intoleranta,
trångsynta och bigotta. I verkligheten kanske det visar sig att
just dessa var trogna det kristna budskapet. De kinesiska konvertiter
som haft humanistiska missionärer till lärare och
biktfäder kunde relativt lättvindigt gå över till
kommunisterna, ja hela församlingar blev kvickt kommunister under
lite tryck och propaganda. Men de konvertiter som haft
braspredikanterna förblev med all sannolikhet trogna Kristus,
eftersom hela deras eviga liv stod på spel.
En
kristendom som avbetonar den dubbla utgången missar det fatala i
att försöka vara humanistisk där livet självt inte
är det. Gud bryr sig inte det minsta om att din själ dör
med din kropp därför att du valde den vägen i ditt liv
på jorden. Det sker ständigt och det liknar myggsvärmar
som dör i vinterkylans ankomst. Däremot blir det glädje
i himlen när den själ träder in som valde Gud
framför allt annat i rädsla för helvetets brasa eller
förintelsens smygande glöd.
Braspredikanen
kunde säkerligen vara god och hjälpsam med alla praktiska
humanitära hjälpinsatser. Men han dagtingade inte med
sanninen. Den som inte går till Kristus kommer heller inte dit.
Och vi går inte till Kristus för att må bra på
jorden. När som helst kan vi slumpmässigt får
något tungt på huvudet och vi avlider. När som helst
kan en smitta sprida sig i vår lymfa och vi lider alla hemska
kval under några veckors dödskamp, om vi inte råka bo
i ett land med sjukhus nära till hands och rätt till
sjukvård. Skillnaden mellan dig och andra är gigantisk:
när du dör får du strax evigt liv i en alldeles orimlig
glädje och sällhet. De som lever kvar på jorden i
humanistisk välvilja endast, förintas som döda organ
förintas och blir till jord och mineraler.
Humanismens
trevliga missionärer lurar många kristna på evigheten.
Valet och den dubbla utgången ter sig exklusiva och intoleranta,
de följer inte upplysningstidens syn på mänskliga
rättigheter. Därför får de också
ständigt omtolka GT och NT där den dubbla utgången
är ett faktum som ligger i själva skapelsens natur. Allt
dör och försvinner om inte hjärtat gått till Gud i
god tid. Döden är en ond förintelse och kan mycket
väl skildras som en brinannde ugn, såsom i Koranren, eller
som Gehennas eld, när Jesus talar. Bilder kan vara dramatiska, men
sanningen är att allt förintas som inte väljer Guds
evighet. Och alla är tämligen väl informerade om detta.
En
och annan missionär har med fasa märkt att den befolkning de
försöker omvända, håller fast vid ett liv i synd
och älskar detta liv, ja gör allt för att beskriva det
som värdefullt och viktigt. Den humanistitkse missionären kan
då börja prisa deras sant mänskliga egenskaper och
finna visdom i deras gamla religioner och seder. En sann kristen kan
vara hjälpsam och god men ser moraliska monster framför sig
som går käpprät mot förintelse och helvete. Hor
och baranmord är bara inledningen till det mörker man
befinner sig i dagligen. Omvända personer och andra människor
från dessa befolkningar kan ingående berätta om det
sjuka inre sinne som styrt dem i generationer. Långt in på
andra delen av 1900-talet kan sådana berättelser tryckas i
böcker, t ex Waris Diries texter.
Det
är betecknande i Han Suyins text att de humanistiskt lagda
missionärerna inte kan förstå hur deras
församlingar går över till kommunismen. Sanningen
är förstås att den ena humanismen kan ersättas av
den andra. Kommunismen bygger sjukhus och skolor llika effektivt, om
inte effektivare än den kristna missionen gör. Dessutom
slipper man tröttande ceremonier och lektioner i biblisk lära.
De
riktiga kristna, med den dubbla utgångens budskap tydligt
framför sig, förstår alldeles säkert
församlingarnas avfall till kommunism, eller till den makt som
råder. En Kristus som inte tvingar människan till ett
kärlekens val för eller emot evighetens liv inför Gud,
är en Kristus som kan bytas ut till Mao. Humanistisk kristendomen
blir en onödig överbyggnad för en kommunist, kanske
oförarglig men klart utbytbar.
Till
sjukhus och skolor behövs inte Gud, det gör kommunismen eller
socialismen eller någon annan human ideologi mycket bättre
utan Gud. Jesus grundade inte skolor eller yeshivor, han gjorde som ung
legoarbeten åt romarna tillsammans med sin far. Varför?
Därför att han enligt egna ord kom för att
förkkunna ett annat rike, evighetens rike. Det är den vilja
som ska ske på jorden, viljan till evighetens liv och valet av
den Helige Ande. Det är för Gud man lever, inte för
skolor och sjukhus även om livet på jorden innebär ett
direkt ansvar att utveckla ett samhälle med friska, utbildade
människor som inte tillverkar vapen för att ha ihjäl
varandra under olika politiska eller religiösa flaggor.
Humanismen
har en stark tro på demokrati och måste se Gud som
odemokratisk och inte alls jämlikhetssträvande eftersom det
går så olika för de levande varelserna, de goda
får lida förtidig död och de onda lever i
högönsklig välmåga. Sjukdom och elände
drabbar urskillningslöst och endast döden är generellt
sett demokratiskt fördelad. En missionär berättar
för en kinesisk läkare i Han Suyins bok om den kristna
humanismen i följande mycket belysande ordalag:
"Den
uppfostran vi gav er avlägsnade er från era gamla
traditioner och förvandlade era rotlösa själar till
fruktbar mark för den mest storslagna och vaga humanism, som
mänskligheten uppfunnit till sin tröst. Vi lärde er en
mängd abstrakta ord, som inte fanns i ert språk - demokrati,
frihet, jämlikhet - utan att göra oss besvär med att ta
reda på vad de innebar för er, eller ens för oss
själva. Vi talade om massuppfostran och utplånandet av
orättvisor. Det är möjligt att era politiska
idéer nu är marxistiska, men den glöd och tro som drev
er fram mot dem har sin rot i vår socialkristendom."
Evig
Gud är en annan dimension, oändligt större,
oändligt viktigare för själens eviga liv. Frälsning
kan ske i välfärdslandet, men kan också ske i
skyttegraven eller i hungerns många afrikanska byar. Gud ropar
på dig i vilken situation på jorden du än befinner dig
i just då. Den har alltid samma uppmaning: se Kristus, låt
den Helige Ande räta ut det krokiga, rena det smutsiga och
få evigt liv genom detta. Bed ständigt.
Friheten att välja Evig Gud
På
individens liv eller död ligger inte den minsta vikt i denna
skapelse. Däremot spelar vårt val och vår kunskap om
Gud stor roll för vår överlevnad när kroppen
förintas. Gud bryr sig alls inte om individens liv eller död
men tar emot varje ny själ som valt det himmelska med den djupaste
kärlek.
Autentisk
kunskap hos en skapad varelse är något vi måste be om,
för vi har det inte naturligt längre. När vi ber om den
och får möjlighet till valet av tjänst inför
Herren, får vi vi den genom Helig Ande. Endast evig Gud ger
oss slutlig verklighet i Sonen, vars vilja i sin tur är att leda
oss till frälsning i Honom. Detta förnyande av
människans bindning till Gud (re-ligio) är samtidigt en
befrielse från de egna skapade idolerna.
Alienationen
i människans medvetande kan väljas bort genom att se igenom
slöjan av det efemära livet, det som kan krossa genom en
obetydlig händelse, och välja det eviga livet. Vi
återvänder då till den transcendenta ordningen,
kärlekens egen ordning. En människa som återvänt
ler på dödsbädden och inväntar saligheten. Den
själen har sjungit: Da virtutis meritum, da salutis exitum, da
perenne gaudium (den avslutande strofen i Vei Sancte Spiritus).
Friheten
från Gud gör att vi bekvämt kan välja
förintelsens väg genom att identifiera oss med det flyktiga
organiska livet. Men samma frihet sätter oss istånd att
välja vita beata, det saliga livet. Vi väljer då det
absoluta, inte det relativa, vi väljer det infinita, inte det
finita. Rationellt liv och moraliskt liv går här samman,
våra empiriska iakttagelser stämmer av det efemära
livet som kommer och går i tusentals generationer som alla
glöms bort. Varken vi eller Gud bryr sig det minsta om dess
kortvariga öden. Evigheten står i centrum.
En
gammal blind kartusian uttryckte detta så: "Vi måste
utgå från den sanna principen att Gud är oändligt
god, inte god ibland och ond ibland. Han är oändligt god och
därför bör vi se allt som händer som gott och
för vårt bästa, även det mest eländiga.
Endast så finner vi lycka och mening med denna fragila tillvaro."
Den tänkta men okända totaliteten
Den
allra största delen av universum är inte materia. Endast en
liten del, ca 4 % är det. Endast 1 % av dessa fyra är
synlig materia. Människan är en oerhört liten del av
denna synliga materia. Gud är totaliteten av alla dessa
händelser, en totalitet som vi inte alls känner till i detalj
men kan tänka oss. Gud är den tänkta men i stort sett
helt okända totaliteten av verkliga händelser.
Denna
lilla organiska händelse som är vi människor, skapar
under sin historia de språkliga fenomenen. Av ljud formar vi ord.
Dessa ord har ingen som helst magisk kontakt med Gud eller
påverkan på Gud. Det är ord som den organiska varelsen
människan använder för praktiska ändamål. Men
orden förblir endast ord och det innebär en enkel metaforisk
funktion. Ordet "björn" är inte björnen som syns bort i
skogen, det är en metafor, en symbol, ett namn för den.
Så är det med alla ord. De blir aldrig mer än
metaforere, symboler, tecken, namn.
När
Gud är viktigast för oss, vilket är det normala och
hälsomsamma tillståndet, måste vi förstå
att totaliteten av allt som sker är Gud, inte de realiteter vi
upplever genom bruk av metaforer. Ord är inte Gud. När det
står att allt skapas genom Guds ord i bibeln har vi att göra
med en skrift, tillkommen av människor som använder ord. Det
är ingen skada skedd genom detta. Tvärtom är det vad
människor kan göra och skall göra. Vi utvecklas genom
detta. Men det handlar om människor, inte om Gud. Gud skapar
ständigt, men inte genom en organisk varelse på en liten
planet, ännu mindren med de metaforer som denna varelse uppfunnit.
Så
när vi vänder vår uppmärksamhet till Gud, vilket
är det högsta en människa kan göra i sitt liv, kan
vi se hur endast vi människor använder ord. Dessa metaforer
faller ut i grupper av metaforer, här är fem vanliga:
1 enkla namn
2 sociala metaforer: far, mor, barn, vän, fiende, kung
3 organiska metaforerer: växt, födelse, utveckling, frukt
4 militära metaforer: krig, fiende, seger, förlust, döda, våga
5 juridiska metaforerer: dom, straff, brott, domare, frihet
6 kroppsliga metaforer: dricka, se, smärta, sjukdom, dö
7 moraliska metaforer: renhet, rättfärdighet, synd. djävulen
8
erotikens och kärlekens metaforer: brud, brudgum, älska,
bröllopsfest, kärlekens närhet, omfamning, förening
Med dessa och många fler metaforer vänder vi oss till Gud
när vi använder ord. Men självklart berörs inte Gud
av dessa våra språkliga beteenden. Däremot kan vi
få hjälp i våra föreställningar med
hjälp av metaforerna. Gud är aldrig fångad eller
beskriven av dessa metaforer, det måste vi förstå.
Vilka favoritmetaforer vi än tar i sinnet, förblir det en
verbal aktivitet, en kognitiv operation inom oss. Det är att
förminska Gud om vi förfaller till att ge någon enda
metafor en annan ställning är just bild, symbol, ett ljud som
väcker föreställningar.
Religioner
är i praktiken väckande av föreställningar. Det har
inte med Gud att göra i verkligheten. Vad är det för Gud
som berörs av föreställningar hos en organisk varelse i
Hans skapelse? Det är en idol, en stor människa, vi då
tänker på. Vilket inte ger oss något i längden.
Gudsälskande
människor vet detta och använder all religion och alla ord
med insikten om Gud som totalitet av allt som sker och har skett och
ska ske - evig Gud. Men många människor fastnar i
metaforerna och förminskar Gud till en föreställning
eller känsla som väckts av någon metafor, ofta
hämtade ur ett ställe i bibeln.
När
vi låter Gud vara evig Gud, verklig Gud, vänder vi oss bort
från alla metaforer. Vi omvänder oss. Vi ser realistiskt
på saken. Gud är verkligheten, våra metaforer endast
ljud som tänks och föreställs mentalt. Även
våra ord "totaliteten av händelser i universum" är
föreställningar, men mer logiska än t ex den sociala
metaforen "Fader vår" och lämnar oss i större respekt
och tystnad. Gud är för stor för metaforer och Gud
är inte en metafor.
Utanför
en av Europas stora gotiska katedraler, en konstverk av
strävbågar och romerska valv, sa en gammal karmelitermunk
följande ord: detta (han pekade på katedralen) är
endast stenar och idéer och detta (han pekade på
mässan som pågick därinne) är endast ord och
gester och idéer. Gud är oändlig och Gud räcker.
Dieu seul suffit.
Med
denna infinita Gud vill vi leva om våra timmar och år
på jorden ska ha mening. Som en gammal blind munk i Grand
Chartreuse sa: Vad är det för mening att leva ett liv
på jorden om vi inte ständigt är med Gud? Helt utan
mening blir ett sådant liv.
Immateriella former ligger bakom materiell verklighet
Gud
är infinit och ande och tillkomsten av ett universum måste
ske via apriori former eller idéer hos Gud. Därmed är
alla händelser i det materiella universum känt av Gud, denna
exakta förkunskap måste finnas för att de
händelser som utgör universum också ska aktualiseras.
Därmed ligger allting "i Guds händer" som det heter.
Den
bön i Fader Vår som lyder "ske din vilja" kan vi
förstå så att förkunskapen redan finns i Gud om
varje enskild händelse i all tid för universum, alltså
också det vi kallar framtid enligt våra tidskategorier. Det
är inte en persons vilja som vore det en annan människa, som
ju har en begränsad vilja. Här det en obegränsad och
infinit vilja vi avser med orden "ske din vilja" och även i
tillägget "såsom i himlen så också på
jorden" - en himmelsk vilja är infinit och evig, inte
tillfällig som en jordisk varelse intentioner och viljeyttringar
är.
|