SOLLJUS Du litar på något som ger endast frihet och betjänar den fulla karaktären på tillvaron. När det fylls med innehåll börjar en sortering och lystern på tillvarons utseende grånar. Det uppenbara försvinner med introducerandet av innehåll. Se
dig omkring ! Det är redan så öppet och klart. Solljus
fyller rymden. Kasta också en blick på individer som
problematiserar det öppna rummet. Var inte en av dem. Men
släng till dem en livboj om de ropar på hjälp.
Godhet och mission kan aldrig bli något annat än just detta försök till räddning. Ett medkännande med innehåll som tynger den nödställde blir istället en idolatria affectiva. Att rädda undan tyngderna är godhet, helighet, helhet, helbrägdagörande. Primär mission. Solljus
är en politisk fråga. När tillvarons yta inte
negligeras utan läses som en uppenbarelse så erkänner
vi den självklara tillvaron. Vi ser direkt, inte via
innehåll eller förveckling. Vi berörs inte av en privat
punkt för samling av innehåll, ett jag eller en personlighet
som stannar kvar och ackumulerar något. Vi har aldrig haft
något sådant egentligen och kan inte tillverka det.
När
förvecklare dyker upp blir det politiskt viktigt att vara
misstänksam och varsam. Förvecklande program i
människors tankar förstör nämligen den uppenbara
tillvaron, den som existerar i klart solljus. Vi undviker
förvecklare men dömer dem inte. Det blir ändå en
självsanering som tyngd och mörker åstadkommer på
ett naturligt sätt.
Vi
lever kontinuerligt i rymd och ljus. Det är den direkta yta som
är vår tillvaro i sin fullhet. Till detta kan vi ingenting
tillägga. Men vi är dynamiska varelser som glömmer denna
uppenbara ljusyta och tappar vind. Vi binder då upp erfarenheten
till något och vi sjunker. Varje gång måste vi
återvända upp till havets yta. Vi är i solljus.
Då får vi vind i seglen igen.
Världens
yta saknar innehåll eftersom ingen ficka finns för lagring
av problematisering i ett fiktivt jag. Vår syn vet redan detta och är
vårt viktigaste sinne, en verklig gudagåva. Hörseln vet det. Alla
sensationer vet det. Hela vår
kropp vet detta. Ljuden saknar också innehåll, alla
sensationer gör det därför att de lever verkligt. Det är för rikt för
att bli innehåll i en fiktiv bubbla som ska vara "erfararen". Synen
är mycket tydlig för oss. När vi litar på synen
blir den klara ytan enklare att uppfatta och lita på. Denna yta
har en betydelse som är oändligt rikare än alla
temporära innehåll och avsikter.
Det
som framträder i ljuset och rummet är framträdandet, det
är helheten av all innebörd. Vi behöver inte söka
under eller vid sidan av framträdandet. Det direkta och alltid
lika fräscha framträdandet rymmer all verklighet i sig, det
är den första magin som aldrig förvecklas eller
fördunklas. Största enkelhet och största rikedom. Genom
att omedelbart försvinna är det också det
fräschaste framträdandet. Barnlikt förvånas vi och
gläds utan innehåll eller behållare för
innehåll.
Fördunkling
kan fascinera oss. Jaget föds i dunkla labyrinter. Gångarna i dunkla sammanhang kan få
en sorts logisk spänning, ungefär som i ett ödets spel. Alla
mytologier är sådana fascinerande fördunklingar. Men
fullständighet och hälsa tar oss alltid tillbaka till den
kompletta ytan och det rena framträdandet, strömmen av varats händelser. Solljus och
framträdande former utan minne i det öppna rummet vinner alltid
över fascinerande dunkel.
Kroppslig
existens fulländas när kroppen fylls av ljus. Då blir
allting ljus och världens yta är samtidigt allt djup i ljus
klarhet. En oförklarlig lätthet och genomförd frihet
skänks åt oss när detta sker. Vi vet då att vi
är ljus och att allting som sker är framträdanden i ljus
och omedelbara bortfallanden i ljus. Ingenting stannar i något
utan rör sig som vinden. Vi är upptagna i ljus undan
innehållen.
Vi
kan också tänka geologiskt: när all information och
allt material i universum avslöjar sin ljuskaraktär sker en
förvandling av andlig karaktär. Varje partikel genomlyses
då av självklarhet. Intelligens och förändring
sammanfaller i perfekt frihet. Finaliteten är uppenbar i direkt
form.
När
vi dyker under ytan för att betvivla den och kalla den
“endast yta” konspirerar vi faktiskt emot det goda livet.
Vi inför ett mörker genom att misstänka ytan för
sämre värde eller endast preliminär funktion. Ytan --
det som framträder när som helst för oss -- har all
tillit inom sig, all fullständighet mitt i sin kontingens.Den
är så fullständigt säker att ingenting annat kan
mäta sig. Det är den verkliga skapelsen. Denna skapelse
saknar förvecklingar. Den är provocerande självklar och
utan innehåll.
När
vi tröttar ut oss i tvivel på ytan kommer en tid av
mörker. Vi fastnar då i berättelser, öden,
mytologier, ord, teorier. Vi kan mycket och är osäkra genom
detta. Smärtan ökar. Sedan kommer den direkta fulla
verkligheten tillbaka, trogen och god: se här är jag, mina
berg, mina färger, ytor, dofter och ljud, konturer och linjer,
tyngder och flyktiga tillstånd som strax försvinner. En
teater utan like. En magisk yta, en mirakulös enkelhet utan
innehåll.
Varats
första struktur är denna okända yta av ljus. När vi
ser ut över omgivningen tyngda av invecklingar i mänskliga
affärer syns denna struktur endast som en omgivning för sorg.
När vi glömmer allt annat och öppnar för
själva ytan, överraskas vi av dess idiotsäkra existens.
Primärt vara för människan och inte endast en
“yttervärld”.
Invecklingens
idé är att inte verka enfaldig genom att hålla till
godo med endast vad som framträder. Den söker alltid
något annat och blir därför osäker och
smärtsam. Men ljuset blir tydligt när vi förstår
att ingen ficka för inveckling är att upptäcka på
världens yta. Där finns bara berg, vatten, regn och sol och
varelser som rör sig i skogen och på fälten. Tingen
sjäva berättar om framträdandets oerhörda visdom,
ända in i atomkärnans universum, ända ut till
supergalaxernas majestätiska rörelser. Dessa magiska
framträdanden ger inget tillfälle till sammandragningar och
konflikter. All verklighet är uppenbarande akter, alla
försvinnande och utan innehåll.
Det
finns ingen övning kopplad till att se ljuset och ytan. Vad skulle
det kunna vara? Vi är skapade med ytan, vi behöver inte skapa
den via förstånd, intellekt eller sensibilitet. Den finns
redan färdig. En övning skulle involvera oss i en ficka av
betydelse och tendens. Intressant och kunskapsbildande om just den
aktiviteten, men inte ägnat att ge den glädje själva
solljuset och världens yta ger i sig själva.
Diskrimination
i ytan ger både vinst och förlust, men förlusten
är störst. Att förvandla den framträdande
verkligheten till instrument eller gods för intentioner, tycks
klä av den till förmån för kunskap. Men i
stället är det fråga om förledande. Den magiska
ytan ger alltid instrument för den som bevarar hängivenheten,
men ger endast död när vinstens förvandling äger
rum. Vinsten är en sorts kunskap, men en kunskap som driver oss ut
ur den ursprungliga trädgården -- är egentligen en
förlust.
Livet
blir att visa rättvisa åt världens yta sådan den
framträder och ges till oss. Uppgift: att visa rättvisa.
Lön: att få ljus på ljus, att vara redan räddad.
Världen som glädjande interface kan inte behandlas av mig
utan endast mötas och prisas. Det prisande mötet är det
modus vivendi som heligheten väntar på.
När
en förveckling eller en fördjupning i ytan sker, och ett erfarande jag uppstår som en fantom, verkar det
som ett märke eller ett sår förblir efteråt men
det är endast en illusion. Den orsakas av en större fiktiv
ficka, en idé om att ytan kan såras eller förvridas.
I själva verket är ytan magiskt ren och god hela tiden. Den
är alltid ett förbarmande av oss, alltid en ljuskälla
och förlåtande nåd. Alla sår är redan
läkta i denna livgivande yta.
Längs
hela ytan finns en poetisk saklighet, ett formgivande mitt i all
förändring. Sakerna får vara precis såsom de
är. Våra handlingar är i huvudsak omsorg om sakerna.
Den första omsorgen är just den poetiska sakligheten. Vi
låter borsten vara borste helt och hållet när vi
städar hallen. Vi låter gräset vara sig själv
när vi klipper det, vara gräs som klipps. Vi låter
himmel och jord bete sig som de gör av sig själva när vi
utför våra sysslor.
Att
ofta vila i formen “det som är precis så
här” utgör en nödvändig diciplin för
uppskattande av den levande magiska ytan. Utan vilan utmattas vår
själ och fastnar i fickor av innehåll och fragmenterande
betydelser. Vilan bör vara kopplad till en kroppslig akt så
att hela organismen får del av fokuseringen och stillheten i
formen.
Formen
som är trogen den levande ytan är också central. Det
innebär att inget subjekt ser ut från en begränsad
synvinkel för att se världen. Tvärtom är det
världen som ser in mot centrum som är obegränsat. Det
är den vilda glädjens centrum. Denna omvända
inställning är en sorts radikal omvändelse av
perspektivet. En stark glädje, hilaritas, uppstår och en
fundamental humor beledsagar denna omvända inställning.
En
person med det omvända perspektivet byter ett liv mot ett annat.
Det gamla perspektivet kan visserligen användas för att klara
livet i världen men blir aldrig det mest genuina.Det nya centrala
sättet är exstatiskt och försätter hela
livsinnehållet i denna ex-stasis. I de stunder denna omvända
inställning aktualiseras slutar allt annat vara av betydelse och
evighet inträder. Fast det låter pretentiöst är
det mycket simpelt och primitivt. Det är en översvämning
av existentiell kärlek, verklig theosis.
Samtidigt
är omvändelsen till det centrala perspektivet en undervisning
om medvetandets natur. Glädje, kärlek, klarhet och central
evighet är denna natur. Men dessa ord får inte sin fulla
betydelse förrän en person är i denna nya
inställning. Orden beskriver också bara fragmentariskt det
medvetande som är centralt. Det är en stark tillit till
själva uppmärksamheten, till det gudomliga livet, till all
yta och all enkelhet.
I
den omvända inställningen kan en ren inspiration äga
rum. Denna in-spira-tion, andens inkommande till det centrala
medvetandet, ger en kraft att påverka och agera med andra i
världen. Samtidigt ger interaktionen inte sällan bakslag och
suger ut oss så att den omvända inställningen
förloras och vi blir subjekt som tittar ut igen.
Det är ett lugn och en diciplin att behålla den omvända inställningen, in-spirationens process. Minuter och timmar måste ägnas åt att låta denna förhållning verka och stabilisera sig. Allt är som vanligt men ändå helt annorlunda. En sorts hemlig glädje och tillit påverkar hela livsuppfattningen. När inställningen förloras märks det på hela stämningen och vi kan börja arbeta på att vända om igen. Vi har då en objektiv situation där vi ser skillnaden på de båda inställningarna. Den ena är omedelbat och primär, den andra påhittad och fiktiv, ett sorts instrument. Det är insikten, om och om igen, att det finns ingen som berörs av det som kallas synd. Men just därför är synden, skuggan, något verkligt. Förvecklarna syndar alltid. De lever hela liv i förvecklande synd. I solljuset kan ingen mörkerperson existera, ingen förvecklande process eller ideologi kan överlevan lång stund. Mänskliga kulturer skildrar alltid mytologiskt upplyftandet till himlen. Många varianter finns på detta tema. Solljuset är just det som vi lyfts upp till. Uppstigningen är det naturliga i solljuset. Mytologin gäller oss. Alla ting kommer då till oss och eftersom vi inte är något särskilt fastnar inte heller någonting - ingen kunskap, ingen fixering, ingen avskild eller särskild individualitet, inget öde, ingen specifik berättelse, ingen kanon eller auktoritativ tradition. Ingen förveckling. Istället obegränsat liv och ljus, rörelse i ljus, ljud och känsel i ljus, vind utan innehåll i ljus. Ingen vet om han eller hon är vis eller dum. Många låtsas att de är något av detta och kanske lurar andra att också tänka så. Men ingen vet. Och det beror inte på någon sorts logisk bevisföring. Det är helt enkelt bara sant om vi är ärliga. Ingen vet om hon eller han är helig eller syndfull. Vi tänker så, efter vissa handlingar tänker vi det na, och efter andra, tänker vi det andra. Men vi antar bara detta, ingen vet egentligen. Det är inte så att vi ger de här positionerna om vad vi är eller hur något är, utan det är helt enkelt omöjligt att fälla omdömen när det inte innerst innen finns någon där. Om ingen omdömesfällare finns bakom tankarna så kvarstår bara det enkla faktum at vi låtsas veta eller förstå eller bedöma. Detta är ljus, det verkliga solljuset. Men det är inte visdom eller intelligens eller något annat som vi tycker om att tänka om oss själva. Verkligheten, som saknar innehåll, är så mycket större, så mycket renare och öppnare, så mycket mer full av kärlek - se där en rad tankar om vad vi tänker om den goda verkligheten. Men när du ser och lever i detta ljus behöver du inte säga de här fina termerna; de är analogier men vi vet ingenting om verkligheten när vi lever den. Att vara i solljuset utan innehåll är att vara utan. Vara utan är en fattigdom som paradoxalt blir största rikedom, liksom vår egen död. Den är största rikedom eftersom den är verklig och utan innehåll. Vara utan har ingen pretention, ingen kunskap och därmed ingen förminskning. Så stora är vi egentligen. Solljuset utan innehåll är oändligt men därför ingenting märkvärdigt. Så fort du ser något, en havsyta, en bergssluttning, en segelbåt på havsytan, människor på båten, seglens rörelser, så är du i ljuset utan något annat. Så fort du hör fåglarna, suset av vinden i segelen, skvalpet mot kajkanterna, så är du i det verkliga ljudet utan innehåll. Sådan är du. När man säger eller skriver sådana här ting ligger det nära till hans att låtsas vara vis eller mystisk eller upplyst. Men ingenting av det är sant. Innehållsfriheten är inte något som någon kan skryta med, för denna separata någon saknas. Klarögdheten tillhör inte någon och kan därför användas överallt och i alla sammanhang. Begär och passioner kräver innehåll. De kräver tankeobjekt och innehåll som kan fixeras eller formuleras och därmed göras verkliga. Det här går alla filosofer och teologer och psykologer bet på. De försöker alla formulera ett "jag" som "har" dessa begär och passioner. På så vis låtsas det veta något. Men utan innehåll inga begär eller passioner. Livet blir för klart och för enkelt. Alla kulturer skapar språkliga strukturer för att hantera denna problematik. Men utan innehåll finns inte ens grunden för problematiken. När vi är utan innehåll saknas behovet för tänkaren eller kännaren av innehåll. Rastlösheten försvinner då och vi uppfattar istället ett oändligt liv. Kanske bara några sekunder då och då - men där är det. Fritt från allt är det helt närvarande. När en kultur hävdar förekomsten av individer som ska besitta innehåll får vi ett dilemma. Individen är själva dilemmat eftersom den aldrig egentligen funnits. Den är en fiktion som kräver mer och mer innehåll för att fortleva. Så fort vi lägger ner innehållen finns det ingenting att göra för den fiktiva individen. Då faller hela konceptet. Denna lösgörelse är väldigt avslappnande och vi får tid att leva utan dilemma. Människans olika former av intelligens tycks inte hjälpa så mycket när det gäller lösgörelsen från det innehållscentrum vi kallar individen. Rätt som det är sker det hos folk lite hur som helst. Någon känner att "Nu får det vara nog" med sökande efter innehåll som ska vara bättre än tidigare. Och så upphör denna mekanism. Ingen är där som behöver andra eller mer innehåll. Istället upplevs ljus och ljud och rörelser med barnets nyfikenhet och förundran. |